Płyta z pazurkiem
Album
Night in BRISTOL to dzieło trojga
niezwykle zdolnych Artystów. The Positive Trio w składzie: Aleksandra Lipińska
(vocal), Wojciech Lipiński (gitara klasyczna, gitara elektryczna, śpiew) oraz
Andrzej Zielak (kontrabas), łączy poza przyjaźnią jeszcze jedno. Wszyscy muzycy
z zespołu wydobywają dźwięk korzystając ze strun (głosowych, kontrabasowych i
gitarowych). Struny te, różne w ilości, długości, grubości, posiadają odmienną
barwę i wolumen brzmienia, ale zawsze jednak są strunami (co zgodnie
podkreślają wykonawcy w tekście z płyty). Być może ten fakt pomaga członkom
zespołu osiągnąć nić porozumienia i dużą stopliwość brzmienia, pomimo
różnorodności poszczególnych instrumentów.
Nagrane piosenki (a właściwie hity polskie i zagraniczne) Artyści wykonują, jak sami mówią, na bazie pozytywnej energii, jaka najpierw rodzi się pomiędzy nimi, a później udziela się słuchaczom. Muzycy znakomicie radzą sobie bez perkusji, kierując się wewnętrznym pulsem, a gatunkiem w którym się poruszają i w którym zaaranżowano piosenki jest oczywiście jazz (idąc dalej w analizie – wokalistka używa techniki scat, zaś w partii gitary pojawia się m.in. bluesowa technika slide). Zachwyca bezpretensjonalność interpretacji i mistrzowskie aranżacje, w których wiele miejsca przewidziano w każdym z utworów na improwizację.
Nagrane piosenki (a właściwie hity polskie i zagraniczne) Artyści wykonują, jak sami mówią, na bazie pozytywnej energii, jaka najpierw rodzi się pomiędzy nimi, a później udziela się słuchaczom. Muzycy znakomicie radzą sobie bez perkusji, kierując się wewnętrznym pulsem, a gatunkiem w którym się poruszają i w którym zaaranżowano piosenki jest oczywiście jazz (idąc dalej w analizie – wokalistka używa techniki scat, zaś w partii gitary pojawia się m.in. bluesowa technika slide). Zachwyca bezpretensjonalność interpretacji i mistrzowskie aranżacje, w których wiele miejsca przewidziano w każdym z utworów na improwizację.
Płyta
jest wspomnieniem sylwestrowej nocy 2014, podczas której muzycy występowali z
podobnym repertuarem w sali balowej hotelu Bristol w Busku-Zdroju, gdzie
zostali bardzo ciepło przyjęci przez słuchaczy. Miejsce to stało się inspiracją
dla nazwy albumu, zaś właściciele hotelu – Państwo Dorota i Tomasz Tworkowie
zostali jego Patronami.
Choć
cały krążek jest utrzymany we w miarę jednolitej stylistyce i charakterze, słuchając
go nie ma się wrażenia przesytu ani monotonii. Na tym właśnie polega wrażliwość
i profesjonalizm tych Artystów, że są oni w stanie uzyskać monolit brzmieniowy,
przy jednoczesnej różnorodności nastroju poszczególnych piosenek. I tak
przykładowo: Pod Papugami jest lekka
i nostalgiczna, zaś Sex Appeal
zadziorny. W swingującym Deszczyku (J.
Wasowski, J. Przybora) zachwyca m.in. wspaniała dykcja Aleksandry Lipińskiej.
Zalotny Kaziu to prawdziwy popis
improwizacyjny całego zespołu. Wspomnienie
poraża zmysłowością, Uciekaj moje serce
wzrusza. Nieskazitelnie wykonany repertuar anglojęzyczny reprezentują m.in.:
piękna You turned The Tables On Me,
czy wywodząca się z rocka Riders On The
Storm Jima Morrisona.
Ozdobą
albumu jest jednak piosenka Pazurek, zaprezentowana
tu w dwóch wersjach – w połowie płyty jako Pazurek,
a na zakończenie jako Długi pazurek.
Świetny tekst Aleksandry Lipińskiej i znakomita muzyka Wojciecha Lipińskiego
oraz przemyślana interpretacja całego zespołu sprawiają, że utwór ten, choć
znacznie młodszy od wszystkich szlagierów z płyty, nie odbiega od nich poziomem
artystycznym, a wręcz przeciwnie, znakomicie tutaj pasuje.
(Recenzja ta ukaże się również we wrześniowym numerze magazynu „Muzyk”)