Serce drży z przyjemności – portret Weissa i Northa oraz recenzja poruszającego albumu
Tak, serce naprawdę drży, gdy słucha się mistrzowskich
wykonań Nigela Northa, dzieł Sylviusa Leopolda Weissa – wielkiego barokowego
lutnisty pochodzącego z Dolnego Śląska. W jego interpretacjach słychać to o co
chodziło Weissowi - fuzję stylów, bogactwo pomysłów melodycznych, harmonicznych
i fakturalnych. Nie brak wirtuozerii i liryki. Czy serce drży z przyjemności?
Na pewno. Znakomity lutnista wprowadza słuchacza w stan uniesienia, ale też
nieustannej refleksji. Ja dopiero pod koniec pierwszego słuchania płyty
zrozumiałam, że moje myśli krążą wokół życia, jego
kruchości, przemijalności i
końca ziemskiej wędrówki. Gdy przeczytałam książeczkę (bo z reguły nie chcę się
niczym sugerować na samym początku zapoznawania się z albumem i po raz pierwszy
słucham każdej płyty w oderwaniu od wszelkich materiałów pomocniczych),
zdumiało mnie to, jak trafne były moje przeczucia. Nigel North wspominał bowiem:
„Rok
2009 był rokiem szczególnym. Moja matka zmarła, miałem nieoczekiwany zawał
serca, a Mary, moja była żona zmarła na raka. Po tym wszystkim, gdy wyzdrowiałem,
zwróciłem się do wczesnych dzieł Weissa, jakbym chciał zacząć wszystko od nowa.
Dzieła młodzieńcze, pełne energii, wychodzące prosto z serca. Trzy sonaty lub
suity były nowymi kompozycjami, w które zanurzyłem się z moim nowym darem
życia, drugą szansą. Wypełniłem je trzema starymi przyjaciółmi. Ouverture,
Fantasia i Ciaconna - wszystkie były muzyką dzieloną z Mary w moim poprzednim
życiu, kilkadziesiąt lat temu.”
Tak więc serce, podczas słuchania płyty The Heart Trembles with Pleasure. Music for
lute by Sylvius Leopold Weiss (1687-1750), drży z wielu silnych emocji…
Wirtuoz lutni i wybitny kompozytor epoki baroku
Wszystkie informacje, jakie zamieszczam w tym
podrozdziale na temat niemieckiego lutnisty i kompozytora Sylviusa Leopolda
Weissa, pochodzą z książeczki do płyty, w której znajduje się niezwykle
interesujący tekst Nigela Northa.
Weiss był za życia bardziej znaną postacią od swojego
genialnego rówieśnika - Johanna Sebastiana Bacha. Wirtuoz lutni został zatrudniony
w Dreźnie jako królewski kameralista, na dworze elektora Augusta II, od 1718 (August
rządził w Dreźnie w latach 1694-1733).
W 1720 roku poeta Johann Ulrich von König napisał
wiersz, który został odczytany podczas dworskiej uroczystości. Chwalił w nim
lutnistę słowami: „Tak więc serce drży z przyjemności, gdy jego struny
wibrują”. Cytat ten stał się inspiracją dla tytułu albumu Nigela Northa.
Warto
wiedzieć, że muzyka Weissa zachowała się w kilku manuskryptach zawierających
ponad 60 sonat (suit, partit) na lutnię solo. Dwa główne manuskrypty to: London, British Library,
Add Ms 3038 i Dresden, Sӓchsische Landesbibliothek, MS. Mus
2841-V-1.
Muzyka
z płyty Nigela Northa pochodzi z lat poprzedzających pobyt Weissa na drezdeńskim
dworze i jest zapisana w manuskrypcie przechowywanym w Londynie.
Weiss
urodził się na Dolnym Śląsku. Uczył się gry na lutni u swojego ojca. W tamtych
czasach grano w Europie na lutniach 11-chórowych w stroju d. Wzorcem muzycznym
dla Weissa była kompilacja stylów francuskiego, niemieckiego i czeskiego. Zanim
osiadł w Dreźnie poznał również muzykę włoską, co nie pozostało bez wpływu dla
jego twórczości.
W 1694 roku, jako siedmiolatek, Weiss zagrał dla
cesarza Leopolda I. W 1706 roku był zatrudniony na dworze Karola Filipa
(1661-1742), niedaleko Wrocławia. Na początku tego roku Weiss dołączył do
księcia Fryderyka w Berlinie, a następnie przebywał na dworze w Dusseldorfie.
Kiedy powrócił do Wrocławia, Fryderyk napisał podziękowania dla Karola Filipa,
wspominając w nich, że odczuł „ogromną przyjemność” z powodu gry i obecności
lutnisty Weissa. Z tych czasów pochodzi Suita
c-moll. W jednym źródle rękopisu Weiss napisał nad Allemande: „z Anno 1706,
w Dusseldorfie to nasz młodzieńczy debiut”. W tej Suicie możemy usłyszeć
wcześniejszy styl Weissa bez śladów późniejszych wpływów włoskich.
Dopiero
kilka lat później Weiss przeniósł się do Rzymu, gdzie towarzyszył polskiemu księciu
Aleksandrowi Sobieskiemu, który odwiedzał swoją matkę Marię Kazimierę. Królowa
była hojnym patronem muzycznym, gościła w swoim domu wielu znanych artystów. To
u niej Weiss spotkał Alessandra i Domenica Scarlattich oraz Arcangela Corellego.
Poznał ich muzykę i miał możliwość grać z nimi. Od tego czasu Weiss zaczął
rozwijać coś, co później nazwał swoim stylem „cantabile”. Starał się pisać na
lutnię francuską muzykę jak najbardziej śpiewną, taką, jaką w tym czasie
komponowali Włosi. Chociaż większość jego dzieł lutniowych to utwory taneczne z
tytułami francuskimi, Weiss zwykle nazywa je „Sonatami” prawdopodobnie dlatego,
że utożsamiał się już wtedy ze stylem włoskim. Sonaty: F-dur i g-moll są
tego doskonałym przykładem.
Mistrzowski
album od którego serce drży…
Pierwszym
utworem na płycie jest Ouverture B-dur.
Nie przez przypadek – przecież uwertura to wstęp, wprowadzenie. Jest ona
utrzymana w stylu francuskim (skrajne części w tempie wolniejszym, środkowa w
szybszym). Za stylem francuskim przemawiają także liczne ozdobniki. North
pięknie różnicuje nastrój poszczególnych części – w skrajnych podkreślając
zadumę, środkową nasycając skoczną radością i tworząc ją przez to młodzieńczą w
wyrazie.
Niedatowana
Partita g-moll (nazwa tożsama w
czasach Weissa z terminami „sonata” i „suita”) zaskakuje melancholijnym
nastrojem, który przejawia się zarówno w początkowych Preludium i Allemande, ale również w braku szybkiego
zakończenia. Wczesne Sonaty zwykle miały
jako ostatnią część Gigue – szybki
taniec angielski, później Allegro lub
Presto. Tymczasem Weiss kończy Partitę
g-moll w nietypowy sposób - parą
Menuetów i dodatkowo zaznacza, że po da capo pierwszego Menueta należy pozwolić sonacie „odpoczywać w pokoju”. Nigel North,
podszedł z pietyzmem do zalecenia kompozytora. Jego interpretacja jest pełna
spokoju, nostalgii. Na moment ożywienie przynoszą Courante i Bourrée, by
jednak już za chwilę, w przepełnionej ozdobnikami Sarabandzie, mojej ulubionej części, pośród swobodnie traktowanego
czasu, powrócić do melancholii. W takim nastroju pozostają również Menuety.
Wszechobecną
cechą interpretacji Northa jest wyczulenie na barwę każdego dźwięku. Żaden
składnik melodii nie ginie. Słuchając jego gry ma się wrażenie, że wciąż brzmi
niekończąca się, niebiańska melodia. Melodia, której słuchając, pragnie się
rzec: „Chwilo, trwaj wiecznie!”
Sonata F-dur
(prawdopodobnie 1717 r.) powstała w Pradze. Otwiera ona manuskrypt londyński. Można
przypuszczać, że została napisana dla ucznia Weissa - von Adlersfelda. Rozpoczyna
ją bogate harmonicznie Preludium, w
interpretacji Northa wirtuozowskie, polifoniczne, ale przede wszystkim
nostalgiczne. Podobny w charakterze jest „zamglony” Allemande. Courante w tym
wykonaniu to popis wdzięku i elegancji, nic dziwnego, przecież to taniec
francuski, a gra go osoba, która poza opanowaniem techniki gry na lutni od lat
jest badaczem źródeł do tego instrumentu. Zwiewne Bourrée prowadzi do tajemniczej Sarabandy, jednego z najciekawszych fragmentów tego albumu. Oparty
na wariantowanym motywie Menuet i
refleksyjny Gigue wieńczą Suitę F-dur.
Fantazja c-moll
została napisana w Pradze (1719 r.) i jest prawdopodobnie jednym z ostatnich
utworów napisanych przez Weissa na 11-chórową lutnię. W dwóch słowach – w
interpretacji Northa to popis myślenia polifonicznego i wirtuozerii.

Jednak
najbardziej refleksyjnym utworem z płyty jest niewątpliwie Ciaccona Es-dur zamykająca album, pełna dowodów na mistrzostwo w
podejściu do formy i treści dzieł Weissa, jakim wykazał się tu wielokrotnie Wielki
Nigel North.
Artysta
nagrał album w 2010 roku, na 11-chórowej lutni Larsa Jönssona, Dalaro, Szwecja,
2005. Strój instrumentu: A 410.
1 CD, BGS119 2010, BGS Records
The Heart Trembles with Pleasure. Music for
lute by Sylvius Leopold Weiss (1687-1750). Nigel North (lute)
Fot. z Archiwum Artysty (lutnia na zdjęciach to lutnia renesansowa)
Nigel North – artysta, ale i tytan pracy
Ponieważ
piszę na moim blogu po raz pierwszy o jednym z największych żyjących
współcześnie lutnistów, pragnę na zakończenie podać możliwie szczegółowo fakty
z życia Nigela Northa i pokazać, że mistrzowski poziom jego gry na tym
instrumencie jest zasługą nie tylko wielkiego talentu, ale konsekwentnej,
ciężkiej pracy.
Artysta
urodził się w Londynie. Do 15 roku życia grał na skrzypcach i gitarze, aż
odkrył swoją prawdziwą drogę życia - lutnię. Początkowo w zakresie gry na lutni
był samoukiem!
W latach 1971–74 studiował w Royal College of Music w Londynie w klasie lutni Diany Poulton oraz gitary klasycznej Johna Williamsa i Carlosa Bonella, oraz violi da gamba u Francisa Bainesa. Studia ukończył z wyróżnieniem. W 1976 roku otrzymał Stypendium Rady Sztuki i podjął studia w klasie lutni barokowej Michaela Schäffera (Niemcy). W latach 1974–75 odbył w Guildhall School of Music and Drama studia podyplomowe w zakresie muzyki dawnej.
W latach 1971–74 studiował w Royal College of Music w Londynie w klasie lutni Diany Poulton oraz gitary klasycznej Johna Williamsa i Carlosa Bonella, oraz violi da gamba u Francisa Bainesa. Studia ukończył z wyróżnieniem. W 1976 roku otrzymał Stypendium Rady Sztuki i podjął studia w klasie lutni barokowej Michaela Schäffera (Niemcy). W latach 1974–75 odbył w Guildhall School of Music and Drama studia podyplomowe w zakresie muzyki dawnej.
Od
1976 r. prowadzi niezwykle bujne życie artystyczne jako pedagog, akompaniator,
solista, publicysta. Jego główną pasją muzyczną oprócz nauczania jest
towarzyszenie śpiewakom, solowy
repertuar lutniowy z elżbietańskiej Anglii i
późnobarokowa muzyka Bacha i Weissa.
Nigel North
był dyrektorem artystycznym w projektach operowych dla EMI w Bloomington (m.
in. w: Dydonie i Eneaszu Purcella i L’Orfeo Monteverdiego).
Od
1999 roku jest Profesorem lutni w Early Music Institute, Indiana University,
Bloomington.
Wcześniej
pełnił
funkcję Profesora „Historycznych instrumentów szarpanych” w
Królewskim Konserwatorium w Hadze
(2004-2009) oraz w Hochschule der Künste, Berlin (1993-1999). Podczas wielu
studenckich koncertów dyrygował L’Incoronazione
di Poppea Monteverdiego oraz Jepthe
Carissimiego. W latach 1976–96
pracował w Guildhall School of Music and Drama w Londonie.
Od roku 1984
do dziś artysta zagrał szereg międzynarodowych recitali w Japonii, USA,
Kanadzie, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Danii, Włoszech, Francji, Izraelu,
Brazylii, Rosji, Polsce, Słowenii, Grecji, Niemczech, Irlandii.
Występował na takich festiwalach jak: Lufthansa Baroque Festival, York Early Music Festival,
Utrecht Early Music Festival, Bath International Guitar Festival, International
Guitar Festival, San Paulo, Innsbruck Festwochen für Alte Musik, Quebec City
(Summer Festival), Festival Internacional de Agosto, Caracas, Potsdam Sans
Souci, Guitar Foundation of America, Bach Festival Leipzig, Vancouver Early
Music Festival, Konzerthaus, Vienna, Alicante Guitar Festival, Montreal Baroque.
Nie sposób
wymienić tu wszystkich nagród, recitali, audycji radiowych. Dość wspomnieć, że
przez 15 lat (1974–90) Nigel North zagrał w wielu wczesnych operach, barokowych
orkiestrach, zespołach kameralnych, towarzyszył również śpiewakom, w
międzynarodowych programach i ponad 100 nagraniach LP i CD.
Wśród zespołów i śpiewaków z którymi współpracował są: The Early Music Consort (David Munrow), The Deller
Consort (Alfred Deller), The English Concert (Trevor Pinnock), Academy of
Ancient Music (Christopher Hogwood), Taverner choir and players (Andrew Parrot),
Schutz Choir and Consort (Roger Norrington), Early Opera Project (Roger
Norrington/John Toll), Red Byrd (John Potter and Richard Wistreich),
Brandenburg Consort (Roy Goodman), Orchestra of the Age of Enlightenment (Rene
Jacobs), James Bowman, Martyn Hill, Nigel Rogers, Michael Chance, Julianne
Baird, Jill Feldman, Nancy Argenta, Emma Kirkby, Mark Tucker, Richard
Wistreich, Stephen Varcoe.
Dla
zainteresowanych podaję poniżej dyskografię Nigela Northa, która jest
świadectwem jego tytanicznej pracowitości i potwierdzeniem najwyższej pozycji w
świecie współczesnych (i nie tylko) lutnistów…
Albumy solowe:
2019 Sylvius
Weiss: Music for lute Vol.4: “Capriccio” (forthcoming). BGS Records, UK
2017 Francesco
da Milano. Lute works of Il Divino.
Vol. 2: “A Decoration of Silence.” BGS
Records, UK
2015 Sylvius
Weiss. Music for lute Vol. 3 (Galanterie). BGS Records, UK
2014 Francesco
da Milano. Lute works of Il Divino.
Vol. 1: “Dolcissima et amoroso.” BGS
Records, UK
2013 Sylvius
Weiss. Music for lute Vol. 2: “Cantabile.” BGS Records, UK
2010 Sylvius
Weiss. Music for lute. Vol. 1: “The
Heart Trembles with Pleasure.” BGS
Records, UK
2006–9 John
Dowland. Complete works, vols1–4.
Naxos. Box set released in 2009.
2008 Bach on
the Lute. CD Box set. Linn Records
2008 Robert
Johnson. The Prince’s Almain. Naxos
2006 Nicolas
Vallet. Le Secret des Muses, 1615–16.
ATMA Classique, Quebec
2003 Go from
my Window: English renaissance ballad
tunes. Linn Records
1998 A
Varietie of Lute Lessons: Robert Dowland’s 1610 book. Linn Records
1996 J.S.
Bach. Bach on the Lute. Vol. 4: Cello
Suites 3, 5 and 6. Linn Records
1996 Dowland
Lute Lessons: Fantasies, Pavans, Galliards, Almains. Arcana
1995 J.S.
Bach. Bach on the Lute. Vol. 3: Cello
Suites 1, 2 and 4. Linn Records
1994 Alessandro
Piccinini: Intavolatura di Luito et di Chitarrone, 1623. Arcana
1993 J.S.
Bach. Bach on the Lute. Vol. 1:
Violin Sonata 1 and Violin Partitas 1 and 2. Linn Records
1993 J.S.
Bach. Bach on the Lute. Vol. 2:
Violin Sonatas 2 and 3, and Violin Partita 3. Linn Records
1991 Baroque
Lute: Vivaldi, Bach, Weiss. Linn Records
1985 Bach Lute Music. Saydisc/Amon Ra
1984 Guitar
Collection: Guitar music 1500–1850 on original instruments. Saydisc/Amon Ra
1981 Pièces de
Luth: French lute music of the 17th century. UEA records, UK
1977 John
Dowland. Complete works. 5 LP box
with four other lutenists. Florilegium, Decca
1977 Robert de
Visée. Pièces de luth, théorbe et guitare.
Florilegium, Decca
Muzyka kameralna :
2017 Dowland. Lachrimae (1604). Les Voix Humaines. ATMA Classique, Quebec
2013 Le Parler et le Silence. The Attaignant
Consort, Kate Clark. Ramée,
Brussels
2012 Au Joly Bois. Kate Clark (flutes); Nigel
North (lute and theorbo). Ramée,
Brussels
2008 Robert
Dowland. Musical Banquet (1610).
Monika Mauch (soprano), Nigel North (lute). ECM
2007 Madame d’Amours. The Attaignant Consort,
Kate Clark. Ramée, Brussels
2007 Lute Songs. Charles Daniels (tenor),
Nigel North (lute). ATMA Classique, Quebec
2005 Orfeo Fantasia. Charles Daniels,
Montreal Baroque, Nigel North. ATMA Classique, Quebec
2002 Henry
Lawes. The Rags of Time: John Donne &
Henry Lawes. Paul Hillier (baritone), Nigel North (lute, theorbo, guitar).
Harmonia Mundi
2000 Campion. English Ayres. Michael Chance
(countertenor), Nigel North (lute). Linn Records
1999 Celestial Witchcraft: Music of Henry and
Charles Prince of Wales. Fretwork, Mark Padmore (tenor), Nigel North
(lute). Virgin, Veritas
1997 Vivaldi. Concert for the Prince of Poland.
Academy of Ancient Music, Manze. Includes Concerto for viola d’amore and lute.
Harmonia Mundi, USA
1996 Purcell. Music for a While. Michael Chance,
Maggie Cole, Nigel North. Columuns Classica
1996 Matthew
Locke. Consort of Fower Parts.
Fretwork, Nigel North, Paul Nicholson. Virgin, Veritas
1995 William
Lawes. The Royal Consort Suites.
Purcell quartet, Nigel North, Paul O’Dette. Chandos Early Music
1995 Purcell. Songs and Airs. Nancy Argenta (soprano).
Virgin Classics
1993 Three Parts upon a ground. Holloway,
Ritchie, Manze (violins); John Toll (organ, harpsichord); Nigel North (theorbo,
archlute). Harmonia Mundi
1991 Corelli.
Trio Sonatas, opp. 1 & 3. London Baroque, Nigel North. Harmonia Mundi
1990 Corelli.
Violin Sonatas, Op. 5. Monica Hugget and Trio Sonnerie. Virgin Classics
1987 Vivaldi. L’Amoroso. The English concert, Trevor Pinnock.
Includes Concerto for viola d’amore and lute. Archiv
1987 Concord of Sweet Sounds. Lisa Beznosuik,
flutes; Nigel North, Lute & Guitar. AMON RA
Z zespołem Romanesca (Andrew Manze, violin, John Toll, harpsichord, Nigel North, lute & theorbo):
1999 Uccellini.
Sonatas. Harmonia Mundi
1998 Phantasticus. Harmonia Mundi
1997 Marini.
Curiose & Moderne Inventioni. Harmonia Mundi
1996 Schmelzer.
Violin Sonatas. Harmonia Mundi
1994 Biber. Sonate, 1681. Harmonia Mundi
1993 Vivaldi. Manchester Sonatas. Harmonia Mundi