Il Concerto delle Donne - Koncert wybitnych kobiet


Już tylko kilka godzin dzieli nas od niezwykłego koncertu, wieńczącego tegoroczną Academię Ars Augusta. Warsztaty podczas których młode, zdolne Artystki przygotowywały włoskie madrygały pod czujnym okiem hiszpańskiego skrzypka i dyrygenta Enrique Gómez-Cabrero Fernándeza oficjanie zakończą się dzisiaj. Na koncercie finałowym o godz. 17 w Perle Żeliszowa zabrzmią dzieła tak wybitnych kompozytorów jak Luzzasco Luzzaschi i Claudio Monteverdi. Usłyszymy również kompozycję Barbary Strozzi.


Bezcenny zabytek


Tym, którzy zastanawiają się nad tym, czym jest Perła, pragnę wyjaśnić, że to dawny Kościół ewangelicki w Żeliszowie, w powiecie bolesławieckim. Architektem, któremu przypisuje się projekt wg którego została zbudowana ta Świątynia to słynny twórca Bramy Brandenburskiej w Berlinie - Carl Gotthard Langhans. Inni historycy sztuki twierdzą jednak, że Perła powstała dzięki budowniczemu Grundmannowi lub Carlowi Gotthardowi Langhansowi juniorowi. Kościół wybudowano w latach 1796 – 1797. Jest stworzony na planie elipsy o rozmiarach około 20×30 m. W roku 1872 dobudowano do niego dzwonnicę wg projektu Petera Gansela.


Kościół, wraz z cmentarzem, został oddany Fundacji Twoje Dziedzictwo w roku 2013. Groziło mu już wtedy całkowite zniszczenie, postępujące od roku 1945. Dach się sypał (bo spadło na niego drzewo z cmentarza), brakowało podłogi i okien.

Członkowie Fundacji, do której należy również Organizatorka dzisiejszego koncertu i pomysłodawczyni Academii Ars Augusta – honorowa Kustosz Perły śpiewaczka Eleni Ioannidou, działają charytatywnie, pozyskując fundusze i darowizny aby możliwym stało się wyremontowanie tego cennego zabytku. Jest nadzieja, że już niedługo Perła zostanie odrestaurowana i będzie miejscem przeznaczonym do wykonywania muzyki oraz spektakli teatralnych i operowych (jako wielofunkcyjna arena kulturalna). W ostatnich latach była wykorzystywana jako plan dla filmów i teledysków różnych muzyków.



Dzisiejszy koncert ma służyć pozyskaniu funduszy na dalsze remonty Perły. Słuchacze mogą złożyć darowizny przeznaczone na dokupienie brakujących okien, remont przepięknych empor i podłogi.


Dwa” słowa o Artystach


Tegoroczna Academia Ars Augusta została poświęcona rozwijaniu talentów młodych zdolnych kobiet. Przez kilka dni pracowały one nad dziełami wykonywanymi niegdyś przez pełne pasji śpiewaczki, pracujące na dworze księcia Ferrary. Pierwszy w historii zespół złożony wyłącznie z kobiet, występujący przed kameralną publicznością (najczęściej gośćmi księcia) wyróżniał się wspaniałą interpretacją poezji miłosnej. Mówiono o nich: Il Concerto delle Donne di Ferrara. Właśnie do tej tradycji, emocjonalnego wykonywania dzieł muzycznych bazujących na lirykach największych poetów okresu renesansu i wczesnego baroku, pragną nawiązać Artystki, które usłyszymy dziś w Żeliszowie.

Wokalistki pochodzą z różnych krajów, mieszkają w różnych miejscach, ale łączy je wszystkie jedna i ta sama miłość - muzyka dawna.



Magdalena Trzcionkowska jest dyrygentem chórów Vox Amicorum, Allegrezza del Canto oraz Chóru Mam. Zajmuje się również zagadnieniami prawidłowej emisji głosu (prowadzi trening głosu). Uczestniczyła wielokrotnie w projektach Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, a także w kursach muzyki dawnej Academia Estiva del Madrigale w Jarosławiu, Arcadia w Koszęcinie, Kursach metodycznych muzyki dawnej w Warszawie. Brała udział w wykonaniu „Orfeusza” Monteverdiego podczas Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu. W muzyce dawnej kocha „ciepło brzmienia instrumentów, zabawę tekstem i odkrywanie metaforycznego znaczenia słów i kontekstów, swobodę improwizacji oraz niezwykły wdzięk jaki ma ta właśnie muzyka”.


Pochodząca z Meksyku Denise Reynoard studiowała w Meksyku i w Barcelonie. Wśród najciekawszych projektów w jakich uczestniczyła wymienia „Orfeusza” Claudio Monteverdiego. Zapytana o to, co wg niej jest najważniejsze w muzyce dawnej mówi: „zgłębianie tajników retoryki i możliwość odkrywania nowych, zapomnianych dzieł”.



Mieszkająca od 7 lat w Hamburgu Irena Piórecka, prężnie działa w środowisku tamtejszej polskiej emigracji,tworząc wraz z nią kameralny zespół muzyków-pasjonatów. Wykonują oni dzieła polskich kompozytorów, ale również utwory francuskich impresjonistów i kompozytorów współczesnych Jej fascynacją jest także chorał gregoriański. Za najcenniejsze w muzyce uważa „piękno melodii, kunszt polifonii i głębię znaczeń”.



Magdalena Pikuła pochodzi z Nowego Sącza. To absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i śpiewaczka zatrudniona w Chórze Polskiego Radia (również jako solistka). Występowała m.in. w operze W. A. Mozarta: „Apollo i Hiacynt” oraz podczas międzynarodowych festiwali muzyki dawnej. „Ekspresja, afekt i żywiołowość” to zjawiska, które w muzyce kocha najbardziej.



Johanna Reithmeier pochodzi ze Stuttgartu. Studia odbyła w Lipsku (Hochschule für Musik und Theater Mendelssohn-Bartholdy) i w Moguncji, (Hochschule für Musik Mainz).
Uczestniczyła m.in. w wykonaniu „L'Infedelta delusa” Haydna (z orkiestrą La petite Bande). Uważa, że muzyka dawna „wyraża ponadczasowe piękno poezji poprzez dźwięk i rytm”. Artystka kocha aktorstwo, tak samo jak śpiewanie, dlatego pracuje w operze, bardzo lubi jednak również dzieła Bacha, pieśni, muzykę folkową i jazz.



Wokalistkom towarzyszyć będzie Natalia Olczak - studentka klasy klawesynu w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz kompozycji w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Uczestniczka wielu kursów klawesynowych, współpracująca z najbardziej znanymi w Polsce muzykami wyspecjalizowanymi w wykonawstwie historycznie poinformowanym, jest prawdziwą pasjonatką łączącą w sobie skrajnie odległe estetyki muzyczne. Gra równie dobrze dzieła dawnych Mistrzów, jak i kompozycje współczesne. A przy ty, to osoba niezwykle pogodna, radosna i spełniona. Kto z nas, spytany o marzenia, mógłby odpowiedzieć, jak ona: „marzy mi się życie takie, jakim ono aktualnie jest. Niech kwitnie.”


Osoby bez których nie byłoby Academii


Moderatorką i pomysłodawczynią projektu (jak już wspomniałam wcześniej) jest Eleni Ioannidou, dyrektorka artystyczna Academii Ars Augusta.

Warsztaty prowadził pochodzący z Madrytu skrzypek Enrique Gómez-Cabrero Fernández, absolwent słynnego Koninklijk Conservatorium w Hadze. Warto wspomnieć o tym, że studiował on i brał udział w kursach mistrzowskich u najlepszych specjalistów w zakresie muzyki dawnej, takich jak: Enrico Gatti, Hiro Kurosaki, François Fernandez, Elisabeth Walfisch, Mira Glodeanu czy Ton Koopman. 

W trakcie swojej kariery występował z wieloma zespołami, m. in. La Ritirata, Banchetto Musicale czy Baroque Orchestra of the Netherlands. Wielokrotnie był koncertmistrzem i solistą w Contrasto Armónico, z którym nagrał ponad 10 płyt. Zapraszano go również, jako koncertmistrza, do występów w Concerto Barocco i Damascus Baroque Soloists oraz jako solistę w grupie Capella Enrico Stuart w Rzymie. Występował w najlepszych salach koncertowych, na prestiżowych festiwalach, w rozgłośniach radiowych i w telewizji w Europie, Ameryce i na Bliskim Wschodzie. Regularnie uczy na letnich kursach muzyki dawnej w Czechach, Polsce i Kanadzie, był również zapraszany jako nauczyciel gościnny do Konserwatorium w Damaszku. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym zespołu La Villanesca oraz dyryguje zespołem Lausitzer Barockensemble.


Inicjatywę Eleni i Enrique wspiera niezmiennie Kaja Gómez-Cabrero, uzdolniona fotografka i znakomity organizator życia muzycznego, a prywatnie żona Enrique.


Organizator koncertu i Academii Ars Augusta: Stowarzyszenie Ars-Augusta e.V. Görlitz-Zgorzelec (www.ars-augusta.org)

Patronat medialny: Portal Promocji Kultury:- ProAnima.pl

Zdjęcia z koncertu na Zamku Kliczków wykonała Kaja Gomez-Cabrero

Zdjęcia Artystów pochodzą z ich Archiwów

Zdjęcie Perły Żeliszowa uzyskałam od Organizatora Academii Ars Augusta

Popularne posty